Linka 112 oslaví svůj výjimečný den
11.2.2024 tomu bude již 20 let ode dne, kdy byla poprvé spuštěna do provozu linka 112.
Linka 112 je má důležitou a nenahraditelnou roli. Jedná se o jednotné evropské tísňové číslo, na které se mohou dovolat lidé v nouzi a přivolat si tak na pomoc záchranáře ve všech zemích Evropské unie.
Samotná linka 112 byla spuštěna na počátku roku 2004 a za tuto dobu odbavila více než 60 milionů hovorů. V roce 2009 byl 11. únor oficiálně prohlášen za „Evropský den tísňového čísla 112“ s účelem zvýšení povědomí o této lince v rámci zemí EU. Už ale v roce 1996 započal projekt jednotného evropského tísňového čísla 112 v ČR.
V prvních letech fungování tísňové linky 112 bylo hovorů více než dnes, to bylo v mnoha případech z důvodu různých falešných volání a pokusů, zda linka funguje.
V roce 2022 linka 112 přijala 2 232 367 volání a 68 273 SMS. Tísňová linka 150 eviduje v tomto roce 273 795 volání a 37 836 SMS.
V roce 2023 počet volání narostl, naopak počet SMS poklesl. Linka 112 přijala 2 824 119 volání a 40 561 SMS. Tísňová linka 150 v loňském roce 351 226 volání a 31 709 SMS.
Zajímalo nás, jaké byly začátky linky 112, jaký rozdíl je ve využívání technologií oproti roku 2004 a jaký další záběr má a na to vše nám odpověděl jsme se zeptali plk. Ing. Roman Bilý.
Věděli jste, že:
- Na jednotné evropské tísňové číslo 112 se lze jako na jediné tísňové číslo dovolat i bez SIM karty a bez kreditu, pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
- Operátoři mohou mj. lokalizovat polohu volajícího, identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit oblast, ze které je voláno, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.
- Na jednotné evropské tísňové číslo 112 je směrováno i volání e-call z nových modelů automobilů.
Významné změny
V září roku 2017 byl dokončen upgrade a byl zprovozněn systém eCall. Jedná se o systém automatického tísňového volání z vozidel, které je směrováno na tísňovou linku 112.Všechny nové otypované automobily (po roce 2018) jsou tímto systémem vybaveny. eCall lze aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.
V roce 2020 byl zprovozněn systém pokročilé lokalizace mobilního telefonu při volání na tísňovou linku. Tato funkcionalita je nyní součástí nových operačních systémů mobilů. Linka 112 zná pozici v okamžiku, kdy osoba volá na tuto tísňovou linku. Nefunguje to však obráceně, tady v okamžiku, kdy volá tísňová linka vám.
Od roku 2022 je možné také zasílat SMS na tísňové linky. Odeslaná SMS na 112 přijde také operátorovi do systému a následně se ozve operátor (formou SMS). Služba je prioritně zavedena pro hendikepované občany (např. neslyšící). V plánu je od roku 2026 tísňová komunikace textem v reálném čase, tedy přímý chat s operátorem tísňové linky. (Rozdíl je v tom, že rozepsaný text se operátorovi tísňové linky ihned zobrazuje po každém napsaném písmenu v reálném čase.)
Rady, jak se chovat při volání na tísňovou linku:
- důležité je zachovat klid
- volat z bezpečného místa
- nezavěšovat a vyčkat na to, až se ozve operátor
- v případě, že si uvědomíte, že voláte na jinou tísňovou linku, než jste chtěli, nezavěšujte, budete přepojeni nebo operátor předá záznam příslušné složce
- rozhlédněte se a popište situaci co stručně a jasně
Jaké údaje po vás budou vyžadovány:
- Vaše jméno a příjmení,
- číslo telefonu, ze kterého voláte,
- co se stalo,
- kdy se událost stala, nebo zda se právě děje,
- kolik osob potřebuje pomoc.