V Křešicích mají novou SCANII P500, CAS 20 S2R
V Křešicích u Litoměřic se po letech konečně dočkali nového zásahového automobilu.
Dne 27. 5. 2024 byla zástupci společnosti WISS Czech, s.r.o., dodána do obce Křešice na Litoměřicku nová cisternová automobilová stříkačka Scania P500, CAS 20 S2R, která se stala první zcela novou stříkačkou v historii obce. Vozidlo obec zakoupila převážně z prostředků vlastního rozpočtu. Vozidlo nahradilo již delší dobu přesluhující vozidlo Škoda 706 RTHP z roku 1981, čímž se vozový park jednotky značně omladil. Cisterna byla zařazena do výjezdu v rámci vyhlášení soutěže Vesnice roku 2024 Ústeckého kraje.
Podvozek
Cisternová automobilová stříkačka je postavena na dvounápravovém podvozku Scania P 500 4×4.
O pohon se stará motor o výkonu 368 kW, který pohání všechna kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky Opticruise.
Nápravy jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálů a mezinápravovým diferenciálem, odpruženy jsou vpředu listovými pery a vzadu pneumatickými měchy. Pohon přední nápravy je stálý.
Brzdy jsou bubnové s ABS. Pro lepší účinnost brzd je vozidlo vybaveno retardérem.
Vozidlo je vybaveno asistentem rozjezdu a má brodivost 750 mm při pomalé jízdě klidnou vodou.
Podvozek vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, elektrických vodičích a rozvodech paliva v místech, kde tyto nejsou chráněny podvozkovou částí.
Kabina
Kabina typu Crew Cab CP28L je čtyřdveřová, šestimístná, vybavená klimatizací s automatickým ovládáním a na jízdě nezávislým vytápěním o výkonu 3 kW. Na jejím levém boku je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air.
V opěradlech zadní řady sedadel jsou zabudovány čtyři dýchacích přístroje Dräger s kompozitní lahví a tři držáky pro náhradní tlakové láhve. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy.
Pro spojení slouží digitální terminál a analogová radiostanice a velitel má v dosahu výjezdový tablet.
Kabina je vybavena centrálním zamykáním.
V kabině jsou rozmístěny nabíjecí prvky pro radiostanice Motorola a baterky Survivor Led.
Světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno originálními tlačítky výrobce podvozku, přepínání tónu je umožněno i tlačítkem v dosahu sedadla velitele.
Nástavba
Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny (GFK), s nádrží na 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Aktuální stav objemu nádrží signalizují LED vodoznaky na obou bocích nástavby. Pod předními a zadními úložnými schránami jsou výklopné stupačky.
Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, vyhřívané za chladného počasí a dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu. K dispozici je i vysokotlaký režim pracující s tlakem 40 barů. Zařízení je schopno pracovat současně s nízkým i vysokým tlakem.
Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS, jsou opatřeny zepředu a ze strany reflexními prvky.
Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže v závislosti na poklesu hladiny v nádrži na vodu. Uzavírací armatury jsou navrženy tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.
Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.
CAS je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem se dvěma 24 V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je z elektrické soustavy vozu.
V zadní části nástavby je umístěna kamera pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě, a její obrazový výstup je zobrazován na displeji o úhlopříčce 7” v kabině řidiče.
U ovládacího panelu čerpadla je druhé obslužné místo vozidlové radiostanice. CAS je v zadní části vybavena LED světelným zařízením v provedení „alej“ vyzařujícím světlo oranžové barvy, tvořeným osmi svítilnami.
Konstrukce CAS umožňuje požární zásah střední a těžkou pěnou z vlastního i vnějšího zdroje.
Čerpací zařízení a rozvod hasiva umožňuje automatické odvodnění čerpadla a rozvodů vody.
Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací 0–6 %.
Na střeše nástavby jsou umístěny dva velkoobjemové boxy na rozměrné vybavení a savice.
Zařízení pro prvotní zásah
Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části účelové nástavby, je tvořeno průtokovým navijákem s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení.
Délka vysokotlaké hadice je 60 m.
Proudnice je kombinovaná vysokotlaká a je vybavena třmenovou ovládací pákou armatury a je uzpůsobena k hašení vodou a pěnou s regulací průtoku a funkcí proplachu.
Lafetová proudnice - horní
Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici Protek s délkou účinného dostřiku 50 metrů a průtokem nastavitelným v rozsahu 800 – 2 000 litrů za minutu.
Lafetová proudnice je konstruovaná současně jako přenosná. Stativ pro přenosnou lafetovou proudnici je umístěn v ukládacím boxu. Ovládání lafetové proudnice je manuální. Proudnice má délku účinného dostřiku plným proudem 50 m při tlaku 10 bar s nastavitelným průtokem od 800 do 2000 l.min-1 .
Lafetová proudnice - přední
Přední část kabiny osádky je ve spodní části vybavena nárazníkovou proudnicí s elektrickým ovládáním pomocí multifunkčního joysticku z kabiny osádky.
Nárazníková proudnice je snadno odnímatelná a její součást tvoří kompaktní celek od výrobce Protek.
Proudnice má minimální průtok 750 l/min při tlaku min. 8 bar, délku účinného dostřiku plným proudem 50 m při tlaku 10 bar.
Asanační lišta
Přední část kabiny osádky je ve spodní části vybavena asanační lištou. Lištu je možné používat během jízdy a ovládat za jízdy z místa řidiče. Lišta má deset kusů trysek.
Lanový naviják
Přední část kabiny osádky je v prostoru nárazníku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení. Lano navijáku má délku 30 m.
Výbava
Vozidlo je z důvodu častého výskytu povodní nestandardně vybaveno 2 ks kalových čerpadel WT 20 a čtyřmi suchými obleky pro práci ve vodě.
Zdroj: Václav Opava, SDH Křešice