Rozšířená realita by mohla být pro hasiče přínosem
Vývojem na software Rozšířené reality pro hasiče se zabývá Ing. Martin Džermanský, student doktorského studijního programu Bezpečnostní technologie, systémy a management Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na Fakultě aplikované informatiky.
V rámci tématu disertační práce a studijního programu analyzoval Ing. Martin Džermanský možné SW pro plánování a organizaci cvičení složek IZS. S postupem času a rostoucím trendem užití moderních technologií se začal více zabývat technologií rozšířené reality. Osobně v rozšířené realitě vidí velký potenciál a možnosti uplatnění ve všech vědních oborech. Cíl, který si ve své disertační práci stanovil není přímo tvorba SW aplikace, ale její návrh. Je zde tedy snaha i za pomoci dotazníkového šetření získat data o a jejich převedení do algoritmu návrhu aplikace rozšířené reality.
Jak by měl program rozšířené reality vypadat a jaké by mohl mít využití například u hasičů nám objasnil v rozhovoru.
Co si můžeme představit pod pojmem "rozšířená realita"?
Rozšířená realita představuje obdobnou technologii jako technologie virtuální. Zatímco virtuální realita pohltí uživatele do uzavřeného modelového světa, tak rozšířená poskytne uživateli reálný pohled s rozšiřujícími prvky. Tyto prvky mohou být různé objekty nebo zvuky, které tzv. rozšíří svět o uměle vytvořené podklady.
S touto technologií se často můžeme setkat v mobilních zařízeních. Není to tak dávno, kdy se světem prohnal trend hry Pokémon, která využívá právě této technologie. Kromě chytrých zařízení se lze s touto technologií setkat i u brýlí pro rozšířenou realitu. Příkladem mohou být nejznámější brýle od společnosti Microsoft, a to Hololens.
V čem je rozšířená realita pro hasiče přínosem a jak by ji mohli využít?
Samotný přínos u Hasičského záchranného sboru je zatím otázkou. Na to se snaží cílit i který přinese důležitá data pro vyhodnocení.
Největším přínosem se ale zatím jeví možnost aplikace rozšířené reality do výukových a vzdělávacích materiálů. Rozšířená realita může ulehčit výuku v mnoha ohledech. Opět jako příklad lze uvést obrázky, které známe z učebnic. Vizuál obrázku nám může učení ulehčit, ale představa, že jej nasnímáme svým telefonem a poté nám obrázek vyskočí v 3D pohledu, popřípadě ve formě videa a rozšířen například i o zvukovou stopu může celý proces učení ulehčit. Lehce se tak uživatel může přenést i do míst, které jen těžce demonstrovat v knihách nebo propagačních materiálech.
Jelikož rozšířená realita ještě není tak pokročilá jako technologie virtuální reality, tak si stále hledá v jednotlivých oblastech své místo. Jak ale podotýká i Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2025 s výhledem do roku 2030, mělo by se postupně s těmito technologiemi začít více pracovat a prosazovat jejich aplikaci ve vzdělávacích procesech.
Jakým způsobem funguje software s rozšířenou realitou?
Cílem mého výzkumu je návrh algoritmu pro aplikaci využívající prvky rozšířené reality. Nejedná
se tak o hotový SW nástroj ale pouze o jeho návrh.
Předem děkuji za vyplnění dotazníku.