„Rescue meeting“ pro instruktory ve vyprošťování u dopravních nehod
Ve dnech 24.6.2024 až 26.6.2024 proběhl již šestý ročník instrukčně metodického zaměstnání pro příslušníky HZS ČR s názvem „Rescue meeting“.
Akce se uskutečnila ve Školním a výcvikovém zařízení Zbiroh a byla určena především pro instruktory ve vyprošťování u dopravních nehod z HZS krajů a dalších organizačních složek HZS ČR.
Kromě příslušníků HZS ČR se akce zúčastnilo i několik zaměstnanců HZS podniků, a to konkrétně HZSP ŠKODA Auto, a.s., AERO Vodochody AEROSPACE, a.s., Správa železnic, s.o., HZS Armády České republiky a Letiště Praha, a. s. Celkový počet školených příslušníků HZS ČR a zaměstnanců HZS podniků je 90. Na realizaci výcviku se podílí přibližně 25 příslušníků HZS ČR především z řad hlavních instruktorů. Hasiči se střídají v hodinových intervalech na stanovištích se zaměřením na různá témata v oblasti vyprošťování.
První stanoviště bylo zaměřeno na elektromobilitu a konstrukci vozidel, zde jsou probírány metody uvádění elektroaut do bezpečného beznapěťového stavu, základní postupy pro případ zásahu, zajišťování el. vozu proti nežádoucímu pohybu, odlišnosti konstrukcí el. vozidel oproti běžným vozidlům apod.
Následuje stanoviště s vyprošťováním „zraněné“ osoby za pomoci vyprošťovacího zařízení a páteřní desky pátými dveřmi vozidla.
Další stanoviště bylo zaměřeno na nácvik rychlého rozvinutí útočného vedení metodou IFA při zásahu na hořící automobil. Na tomto stanovišti se dále provádí nácvik práce se sadou manipulačních vozíků určenou pro případ, kdy je nutné nepojízdné vozidlo dostat mimo obtížně přístupný prostor, jako jsou např. podzemní garáže, ve kterých není možné použít k odtažení vozidla jiné technické prostředky.
Následuje stanoviště s těžkým vyprošťováním, kde je simulována dopravní nehoda, při které je vozidlo umístěno na střeše šikmo přes překážku a střecha vozidla je silně zdeformována. Hasiči mají za úkol vozidlo dostatečně stabilizovat proti sesunutí a za pomoci vyprošťovacího zařízení vyprostit figurínu z místa řidiče.
Stanoviště s názvem polohování zraněného je zaměřeno na ukázku metody vyprošťování osoby ze sedadla řidiče. Vozidlo se nachází na pravém boku a k přesunu osoby ze sedadla na páteřní desku je použita požární hadice. Dále na stanovišti probíhá teoretická část, při které je probírána první pomoc při dopravních nehodách.
Na stanovišti s názvem stabilizace si účastníci mohli vyzkoušet stabilizaci a zajištění vozidel proti pohybu v různých polohách (střecha, bok, přes překážku apod.) s různými stabilizačními prostředky.
Následuje stanoviště s vyprošťováním z autobusu. Zde byl nacvičován vstup do autobusu, při kterém si hasiči budou moci vyzkoušet různé technické prostředky (mečová pila, hydraulický rozpínák/nůžky, pomaluběžná pila apod) a vyhodnotit, které jsou pro tento vstup nejvhodnější.
Na dalším stanovišti byla probírána problematika použití zvedacích vaků, při které měli účastníci za úkol vyprostit figurínu zpod betonového panelu.
Následuje stanoviště s nácvikem hašení el. vozidla pomocí vysokotlakého zařízení CCS COBRA, na kterém je probírán nejvhodnější taktický postup pro hašení touto metodou a nacvičován přesun tohoto vozidla do zaplavovacího kontejneru.
Závěrečné stanoviště bylo věnováno práci s navijáky. Vozidlo je zde umístěno na pravém boku a úkolem bylo za pomoci elektrického navijáku dostat automobil zpět na kola. Pro splnění úkolu měli účastníci k dispozici různé přípravky pro vazačské práce.