Drobečková navigace

Požáry vozů na CNG vypadají děsivě

| |

I přes to patří vozy na plynná paliva podle statistik k těm bezpečnějším a méně náchylnějším ke vzniku požáru.

Zpět

Na sociálních sítích koluje zajímavé video zachycující požár autobusu na plynná paliva. K děsivě vypadající situaci došlo v sobotu 16. dubna, kdy lehl popelem autobus, kterému vzplály nádrže se zemním plynem na střeše. Video bylo pořízeno z požáru u města Ponte della Pietra nedaleko Perugie ve středu Itálie.

Plyn je ve vozidle uložen v tlakových lahvích, které při ohřevu plameny zvyšují svoji teplotu a tlak. Aby nedošlo k nekontrolované explozi, jsou láhve opatřeny ventilem s tavnou pojistkou, která se po dosažení kritické hodnoty odtaví a otevře kontrolovaně láhev. Plyn pak z láhve uniká velkou rychlostí a dochází ke kontrolovanému požáru.

Podobné video bylo pořízeno i v roce 2017 v Holandsku, kdy vzplál regionální autobus poháněný stlačeným zemním plynem (CNG). Řidič autobusu při jízdě zahlédl kouř ve svém bočním zrcátku. V tu chvíli informoval autobusovou společnost (která na následně informovala pohotovostní služby) a zastavil a zaparkoval autobus na nejbližším místě, které považoval za bezpečné.. Řidič a cestující opustili autobus a řidič šel do zadního motorového prostoru s ručním hasicím přístrojem, ale v tu chvíli byl požár příliš velký, než aby se k němu vůbec přiblížil.

Krátce poté, co se řidič a cestující evakuovali, požár postoupil z motorového prostoru a zachvátil exteriér i interiér autobusu. Nádrže CNG na střeše autobusu se díky tomu zahřály natolik, že zafungovaly jejich pojistné ventily. Ventily existují jako kompromis, který pochopitelně upřednostňuje řízené odvětrání plynu před výbuchem. Méně pochopitelný byl ale směr, kterým byl plyn vypouštěn. Podle holandské bezpečnostní rady byly následné horizontální plameny dlouhé 45 - 60 a šlehání plamenů trvalo celkem čtyři minuty. Představenstvo neshledalo myšlenku horizontálního plamenometu jako ideální s ohledem na to, že pokud by k takové události došlo v úzké uličce, následky by byly podstatně horší.

Ikona Ověřeno komunitou

To, jak postupovat při požáru vozu na CNG a LPG udává bojový řád HZS ČR.

Při zásahu na automobil s palivem CNG nebo LPG je, kromě standardních postupů pro vyproštění a záchranu osob, třeba:

  1. zjistit
    1. druh paliva automobilu (CNG, LPG), popř. umístění tlakových nádob s plynem a jejich stav po nehodě,
    2. poškození rozvodu plynu, zda uniká plyn (měření explozimetrem, syčení, zápach) a kam se šíří nebo zda odhořívá, posoudit nebezpečí výbuchu,
  2. pokud automobil nehoří
    1. snažit se nejprve uzavřít přívod plynu z tlakových nádob (např. vypnutím zapalování motoru, na multiventilu) a dále uzavřít místo zásahu,
    2. zajistit možné iniciační zdroje pro vznik požáru na automobilu (např. odpojení akumulátorové baterie, mobilní telefony v kabině vozu) nebo na místě zásahu;
    3. vyloučit možnost výbuchu nebo hromadění plynu, např. přetlakovou ventilací; odvětrat i prostory automobilu, kde se může unikající plyn hromadit,
  3. pokud automobil hoří
    1. snažit se nejprve uzavřít přívod plynu z tlakových nádob (např. vypnutím zapalování motoru, uzavřením na multiventilu – pokud již není roztavený a nedochází k hoření plynu)
    2. pokud požár automobilu ohrožuje nádrž s plynem, zabránit jeho šíření na ni a nádrž chladit (obdobný postup jako při hašení tlakových lahví),
    3. pokud již plyn z palivové soustavy uniká a hoří, nechat plyn kontrolovaně vyhořet za současného ochlazování okolí, případně ochlazování nádrže automobilu s plynem.

Celý bojový řád najdete ZDE.

Zdroj: www.cngplus.cz

Zpět

Další zprávy: zahraniční, Celá ČR