PODCAST: Třicet let značky DEVA, třicet let nejvyšší kvality
Zdravím vás všechny na Hasičovo. Tady je Pepa Nitra. Zdravím vás z Frýdku-Místku, a to proto, protože je zde výrobna hasičských oděvů, jak zásahových, tak pracovních, firma DEVA, kterou u nás znají téměř všichni hasiči.
Jsem tady s ředitelem tohoto podniku panem Leonardem Vargou.
Dobrý den. Zdravím vás.
Přesto, že se už spolu známe bezmála čtvrt století, chci se ho zeptat, jaké byly začátky?
Asi v úvodu bych měl zmínit, že DEVA znamená spojení dvou jmen. Nejsem ve své pozici sám, ale jsme dva. DEVA, rovná se Dedek plus Varga. To jenom pro připomenutí. Takže, já jsem jeden z jednatelů a majitelů firmy a můj společník je kolega Jiří Dedek. Naše společnost vznikla v roce 1993, ale my jsme její začátky datovali už v roce předchozím, kdy jsme se začali zajímat o nehořlavé produkty a jejich uplatnění a začali jsme přemýšlet o hasičích. V roce 1992 vzniklo sdružení dvou fyzických osob a následně v roce 1993 vznikla DEVA F-M. s.r.o., která je dnes na trhu třicet let. Výročí jsme oslavili společně v červnu tohoto roku.
👇PODCAST K POSLECHU👇
Vy jste začali hned s hasičskými oděvy?
Ano, úplně náš prvopočátek, naše první produkty, a na to velice rádi vzpomínáme, na naše první zákazníky, se kterými se dodnes setkáváme, tak to byly hasičské záchranné sbory, tedy spadající pod okresy. Tady, v místním Moravskoslezském kraji, Ústeckém kraji a v dalších. Naši první zákazníci tedy byli hasiči.
Jak se ta výroba rozvíjela?
No, velice hekticky, protože už v tom roce 1993, když jsme realizovali první zakázky, tak se jednalo o stovky a v dalším roce už o tisíce obleků. V té době ještě neplatila žádná evropská legislativa. To znamená nějaké normy pro hasičské obleky, ale my už jsme začali prodávat první jednovrstvé a vícevrstvé oděvy v roce 1994. To už pak přicházely nové normy, nové certifikace. A my jsme začali prodávat první „firemany“ čtyřky a pětky, které už hasiči důvěrně znají, a dokonce těm oblekům i tak říkají. Pojmenovávají je jako Firemany.
Vzpomínám si, že už v začátcích jste se začali dostávat do podvědomí i v zahraničí?
My jsme byli od samého začátku orientovaní na export. Prakticky po celou dobu, celých třicet let máme velký podíl na exportu, který se pohybuje mezi 65 až 75%. Exportní zaměření naší firmy je výrazné. Dodáváme zhruba do dvaceti zemí, ale stabilně se můžeme opřít o 8 evropských trhů, kde dominují Německo, Belgie a Švýcarsko.
Co nejnovějšího na trhu nabízíte?
Každým rokem se snažíme inovovat a přicházet s něčím novým. V poslední době je to v oblasti zásahových oděvů oblek Red Fox, který jsme vyvinuli původně pro dobrovolné hasiče, ale jak jsme ho postupně inovovali a zdokonalovali podle dalších norem, které všechny tento oblek splňuje, tak začíná dominovat a řadí se mezi naše nejúspěšnější produkty. Také s velkým úspěchem vylepšujeme ergonomii, střihové provedení, jeho viditelnost. Díky těmto parametrům jsme získali několik významných zakázek. Takže, to je jedna z takových velkých novinek.
Jinak, dlouhodobě pracujeme na našem novém top modelu, řadě Gepard. To je náš top model, který by měl být výjimečný ve všech parametrech, tedy tepelné ochraně, mechanicky a také v komfortu.
No, a pak tu máme několik dalších produktů, jako nehořlavé kukly na bázi nanotextilií nebo dvouvrstvé kukly. Dnes nabízíme i nehořlavé mikiny a polokošile, takže to je další segment, který máme nově v naší nabídce. Úspěšná jsou také nehořlavá trička momentálně určena pro vojenské hasiče, a ještě několik dalších doplňků.
Když budu mít o nějaký váš výrobek zájem, kde jsi ho mám objednat? Kam si pro něj mohu zajít?
Tím, že jsme domácí firma, tak jsou zákazníci zvyklí objednávat si přímo u nás a dlouhodobě to tak dělají. Tak to dělají profesionální sbory, firemní útvary, dobrovolné jednotky, ale také obchodní firmy. Výrazně podporujeme také prodej prostřednictvím našich prodejců po celé republice. Tito prodejci jsou vyškoleni a mají potřebné informace, mají pro zákazníky k dispozici veškerou dokumentaci a vzorky. Případně, že zákazník potřebuje doplnit informace, může se obrátit i na nás.
Já vím, že máte skvělé webové stránky.
Samozřejmě, zákazníci se o novinkách mohou dovědět na webech a sociálních sítích. Máme mladý tým lidí, kteří tyto sítě spravují. Takže, lze plně využít i tento způsob komunikace.
Čeká nás rok 2024 a s tím vás další třicetiletí. Já vašemu podniku přeji, aby se mu dařilo, co nejlépe. Chceš něco ty vzkázat hasičům?
Chtěl bych jim vzkázat, ať nám nadále drží palce, ať nám zůstanou věrní a my se budeme snažit tak, jak jsme to dělali po celých třicet let se svojí kvalitní značkou na trhu, s dobrou tradicí a servisem. A přesto, že jsme především exportní firma, nechceme na naše hasiče zapomínat. Všechno, co vyvíjíme, prověřujeme a testujeme v Moravskoslezském kraji, Praze nebo třeba v Karlových Varech. Bez této zpětné vazby si nedovedeme spolupráci jinak představit. Těšíme se na dalších třicet let s vámi.
Děkuji za rozhovor a hodně štěstí.
Také děkuji.