Drobečková navigace

Nová CAS HZSP AERO Vodochody má již od dubna na svém kontě více než 60 úspěšných zásahů

| |

Hasičský záchranný sbor podniku AERO Vodochody AEROSPACE a.s. zajišťuje požární ochranu podniku, zabezpečení letového provozu na firemním letišti a také zajišťuje zásahové činnosti mimo firmu v rámci IZS. Novou posilou je jim od dubna tohoto roku CAS 20/4000/240–S2T.

Zpět

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. je největším výrobcem letecké techniky v České republice. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Spolupracuje s předními leteckými výrobci a v rámci vojenského programu je dlouholetým partnerem ozbrojených sil několika zemí, zejména Armády České republiky. Historie firmy se začala psát již v roce 1919, kdy byla v Praze založena firma Aero – továrna létadel. V roce 1953 se firma přestěhovala z Prahy do nových prostor ve Vodochodech, kde se postupně zabývala licenční výrobou letounů MiG-15 a nadzvukových letounů MiG-19 a MiG-21. Současně s tím se zaměřila na vývoj a výrobu vlastních konstrukcí proudových cvičných letounů L-29 Delfín a L-39 Albatros. Tyto stroje byly vyráběny v masovém měřítku a proslavily Aero po celém světě jako nejúspěšnějšího výrobce cvičných proudových letounů. Na tyto slavné stroje přímo navazuje lehký proudový bitevník L-159 ALCA, který slouží u letectva Armády České republiky a ve službách Iráckého letectva se aktivně účastnil bojů proti Islámskému státu. Současný nejnovější model, L-39NG (Next Generation), má ambice navázat na úspěšnou kariéru rodiny letounů L-39, po níž podědil nejen aerodynamickou koncepci a obratnost, ale především spolehlivost a nízké pořizovací a provozní náklady.

 

Hasičský záchranný sbor podniku AERO Vodochody AEROSPACE a.s. ve stávající podobě vznikl současně s přestěhováním firmy do Vodochod v roce 1953. V současnosti má 34 profesionálně vycvičených zaměstnanců, kteří plní svěřené úkoly hned na třech frontách. Hlavními úkoly jsou samozřejmě požární ochrana podniku a zabezpečení letového provozu na firemním letišti, třetím pak zajištění zásahové činnosti mimo firmu v rámci IZS. Jen ochrana podniku obnáší širokou škálu provozovaných činností, ať je to držení pohotovosti pro případ požáru či provozní havárie, technická a technologická pomoc, čerpání kapalin nebo zabezpečení předlékařské pomoci zaměstnancům pomocí vlastního sanitního vozidla. Ambulance je vybavena mimo jiné i automatizovaným externím defibrilátorem, polohovacími transportními nosítky, či podpůrnými dýchacími prostředky a dalším zdravotnickým vybavením. Zaměstnanci HZSP již (ne)jen ve firmě zachránili mnoho lidských životů.

 

Samostatnou kapitolou je zabezpečení letového provozu Letiště Praha – Vodochody, které je vázáno přísnými mezinárodními předpisy ICAO (mezinárodní organizace pro civilní letectví). Ty předepisují nejen vyšší technické parametry vozidel a vysokou úroveň vycvičenosti personálu na leteckých cvičných polygonech v reálných podmínkách zásahu na hořící letoun, ale také specifické taktické postupy při likvidaci leteckých nehod a mimořádných událostí. V neposlední řadě také nařizují naprosto brutální zásahový čas, kdy do tří minut od zazvonění telefonu na OPIS musí první zasahující vozidlo na kterémkoliv místě vzletových a pojezdových drah dodávat minimálně 50 % předepsaného množství hasiva dle kategorie (velikosti) letounu. I z těchto důvodů je vozidlo nadstandardně vybaveno některými „leteckými“ specialitami, jako např. tlačítkem pro rychlé nastartování motoru na karosérii vozidla u dveří řidiče, tryskami pro chlazení podvozku, stálým pohonem všech kol a je osazeno motorem o výkonu 500 HP, aby splnilo požadavky ICAO na zrychlení.

Již od svého vzniku má HZSP Aero dobré jméno a dlouhou tradici při poskytování pomoci u všech typů mimořádných událostí v okolním regionu. Díky výbornému vztahu a spolupráci s HZS Středočeského kraje i GŘ HZS ČR je jednotka HZSP smluvně zařazena v krajském poplachovém plánu v okruhu cca 15 km od místa dislokace jednotky, včetně vybraných úseků dálnice D8. Toto zařazení a aktivní zásahová činnost v rozsahu cca 150 výjezdů mimo podnik ročně přináší zřizovateli jednotky téměř nulovou fluktuaci hasičů a především neocenitelnou a nejlepší možnou formu výcviku při ostrém zásahu. Takto vycvičený a zkušený personál pak může své znalosti a dovednosti zúročit při práci pro mateřskou firmu a letiště. Počty zachráněných životů při požárech, povodních, zásazích ve výškách i na vodní hladině a vyprošťování osob z havarovaných vozidel za celou historii jednotky lze jen těžko spočítat. Výmluvná je také skutečnost, že na soutěžích ve vyprošťování jednotka pravidelně dosahuje předních umístění, k čemuž jí již velmi dlouhou dobu pomáhá i akumulátorový pohon hydraulického vyprošťovacího zařízení. 

Není tedy náhodou, že jednotka HZSP AERO Vodochody AEROSPACE a.s. jako první a doposud jediná podniková jednotka v ČR získala dotaci na pořízení nové CAS z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů ve výši 2,5 milionu korun. Celý projekt od myšlenky na podání první žádosti o příspěvek, přes druhou, již úspěšnou žádost až po finální dodání vozidla na konci ledna 2021 trval téměř čtyři roky. Zde je na místě vyjádřit velké poděkování každému, kdo tento nelehký boj podpořil, ať již na úrovni firemního managementu, ředitelství HZS Středočeského kraje, Generálního ředitelství HZS ČR, vedení ČKP, Asociace velitelů HZSP a mnoha dalších.

Zbývající část do celkové pořizovací hodnoty téměř 8,5 milionu korun včetně DPH pak hradil zřizovatel jednotky, AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Vozidlo bylo zařazeno do výjezdu 1. 4. 2021 a od té doby má již na svém kontě více než 60 úspěšných zásahů v podniku i mimo něj.

 

Nová CAS 20/4000/240–S2T disponuje:

  • uspořádáním náprav 4x4 se stálým pohonem všech kol a rozvorem náprav 4550 mm
  • motorem o výkonu 500 HP s automatizovanou převodovkou Scania Opticruise
  • nádrží na vodu se skutečným objemem 4.000 až 4.099 litrů a nádrž na pěnidlo se skutečným objemem 240 až 249 litrů
  • odnímatelnou lafetovou proudnicí pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2.000 l.min-1, délkou účinného dostřiku plným proudem nejméně 50 m a s nastavitelným průtokem nejméně od 800 do 2000 l.min-1
  • nárazníkovou lafetou pro plný a roztříštěný proud ovládanou z kabiny s nastavitelným průtokem od 750 do 1325 l.min-1
  • průtokovým navijákem s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlakou hadicí, proudnicí a pěnotvorným nástavcem proudnice na těžkou pěnu
  • tryskami pro chlazení podvozku
  • prostorem pro uložení požárního příslušenství po stranách účelové nástavby vybaveným roletkami ze slitiny lehkých kovů s madly v celé šířce roletky

  • osvětlovacím stožárem o výšce nejméně 5 m od země s nejméně dvěma světlomety LED 24 V s celkovým světelným tokem nejméně 30.000 lm a krytím nejméně IP 44
  • zásuvkou Rettbox Air 230 V se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu
  • tlačítkem pro rychlé nastartování motoru na karosérii vozidla u dveří řidiče
  • kamerami pro sledování prostoru před a za CAS z místa řidiče při couvání, otáčení nebo manipulaci v omezeném prostoru
  • tažným zařízením s čepem o průměru 40 mm, určeným pro brzděný přívěs o hmotnosti 3500 kg
  • elektrickým lanovým navijákem podle normy
  • zvláštním světelným výstražným zařízením, které umožňuje reprodukci mluveného slova
  • a dalším vybavením, které je zachyceno na fotografiích v následující galerii

Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE a.s. a KOBIT, spol. s r.o.

Zpět

Další zprávy: technika, Středočeský