Kdo je připraven, není zaskočen - složky ISZ cvičili postup při požáru tramvaje v tunelu
V rámci cvičení se museli hasiči poprat s fiktivním požárem i záchranou osob.
Cvičení, které se uskutečnilo v úterý 11. dubna v novém tramvajovém tunelu na ul. Žabovřeská v Brně, simulovalo požár tramvajové soupravy uvnitř tunelu. Hasiči se museli vypořádat nejenom s fiktivním požárem, ale také se záchranou cestujících a s transportem zraněných osob z tunelu. V péči posádek záchranné služby skončilo 10 figurantů.
Příjezd jednotek k portálům tunelu zabezpečovali policisté. Do akce, která trvala přibližně hodinu, se zapojily jednotky z 2. stupně požárního poplachové plánu a na místě zasahovalo 50 hasičů. Zásah probíhal z obou portálů tunelu.
Podobné cvičení absolvovali brněnští hasiči začátkem prosince také v novém tramvajovém tunelu v Brně-Bohunicích.
Cvičení simulovalo požár tramvajové soupravy po technické závadě uvnitř nového více jak 600 metrů dlouhého tunelu vedoucího ke Kampusu. Vzhledem k množství kouře nebyl řidič schopný vyjet z tunelu ven a tramvaj zůstala stát přibližně v polovině tunelu. Ve voze bylo tou dobou několik desítek cestujících, kteří se začali samovolně evakuovat. Několik z nich se však při tom nadýchalo kouře a skončilo v péči posádek ZZS.
Hasiči se během cvičení museli vypořádat jednak se simulovaným požárem soupravy a současně se záchranou osob. Operační středisko vyhlásilo 2. stupeň požárního poplachu a na místo vyslalo 9 hasičských jednotek se 14 vozidly a téměř 50 hasičů.
Cvičení mělo mimo jiné prověřit funkčnost požárně bezpečnostních zařízení tunelu včetně elektrické požární signalizace, ověřit spolupráci jednotlivých složek IZS a jejich spojení. Na závěr se hasiči seznámili s dispozičním řešením tunelu a přilehlých objektů.
Zásahy v tunelech nepatří mezi časté typy událostí. V případě požáru se však jedná o náročné a nebezpečné zásahy s ohrožením často velkého počtu osob. Pravidelně se proto hasiči cvičí i v dalších brněnských tunelech určených pro silniční dopravu.
Zdroj: HZS Jihomoravského kraje