Drobečková navigace

Je čas na elektromobily u hasičů?

| |

Dnes jsme měli možnost do podrobna prostudovat a dokonce projet nový RT Rosenbauer. První CAS na světe s plně elektrickým provozem, kterou do České republiky přivezla na ukázku společnost Požární bezpečnost. Jízda s vozidlem i hasičský zásah probíhá pouze na elektřinu. Dieslový pohon slouží pouze jako záložní agregát pro nabíjení baterií. Je na to naše společnost už připravena? Respektive je technologie už dostatečná, aby nahradila tu stávající? Dokážeme udržet stávající vysoký standard zásahu i po Green Dealu? Přinese nová technologie vývoj, nebo snad degradaci? Zkusíme si na tyto otázky odpovědět...

Zpět

Samotné auto si představíme v kompletním videu níže. Na konci článku se můžete podívat i na kompletní fotogalerii předváděného vozu.  Na úvod si ale dovolím jednu krátkou úvahu.

Víme všichni, že je tu Green Deal dohoda, před kterou se neschováme. A teď tu nechci rozporovat důvody vzniku a ani o ní polemizovat, beru ji pro tentokrát jako fakt. Podle této dohody do roku 2050 dojde k utlumení fosilních paliv (pohonné hmoty). Pokud se do té doby nenajde závratná nová technologie, tak tu máme dvě možnosti, kterými jsou vozidla na vodík s palivovými články a elektromobily. Aktuálně dochází k velké obměně techniky u hasičských jednotek, které drží v naší zemi vysoký standard a aktuálně vyjíždějí v průměru za 3 minuty a 23 vteřin. Také jich se bude tato dohoda týkat. Jsme v roce 2024 a čas běží a možná to poskytuje legitimní otázku. Co v budoucnosti k zajištění akceschopnosti jednotek, tak aby mohly vyjíždět a tak aby mohly jednotky poskytovat ten vysoký servis, který v naší zemi poskytují. Auto, které tu vidíme je jedna z cest. Nové technologie jsou na svém vzniku často hůře dosažitelné, ať pro horší dostupnost nebo vyšší cenu. Předváděný automobil stál ještě nedávno 1,7 mil eur. Jen za rok se cena snížila o více než 35 % na aktuálních 1,1 mil eur při aktuální výrobě 250 vozů za rok. Firma Rosenbauer se soustředí na jednu věc a tou jsou pouze hasičské věci, 55% jejich zaměstnanců jsou hasiči a ty má jako prioritu. O tyto auta je aktuálně velký zájem, ale v ČR zatím první exemplář chybí. Je možná nasnadě, jestli nám už pomalu nezačíná ujíždět vlak. Jestli bychom tomu neměli jít lehce naproti a nezačít minimálně testovat. Dalo by se například využít „bezpečnostního výzkumu“ a pořídit min. jeden kus za účelem posouzení možnosti shody výrobku s národním předpisem, nezbytnosti technický úprav výrobku pro provoz u HZS ČR, respektive potřeby úpravy národního předpisu, pokud by to z povahy věci bylo žádoucí. Pokud by z bezpečnostního výzkumu a testování u hasičů vyplynulo, že elektromobilita zásahové požární techniky pro naplnění Green Dealu je cesta správným směrem, měla by být zahájena diskuse o podpoře tuzemských výrobců požární techniky v rámci „Vodíkové strategie ČR“, aby v oblasti náhrady fosilních paliv (stávajících PHN) mohlo být vytvořeno konkurenční prostředí. To je prostor nejen pro naši odbornou, ale i politickou reprezentaci, aby bylo jasné, do jaké techniky u hasičů po roce 2035 investovat. Prvních pár plně vybavených kousků by mohlo jít do školících zařízení, jeden vůz na Pražský hrad a možná by se našel prostor na MPO (v rámci „Vodíkové strategie ČR“ schválené 26. července 2021), aby každý rok šel jeden tento technologický kousek do každého kraje, přece jen není třeba a není čas to zkusit? Zde nejde o to jaké auto má kde jaké tlačítko, ale o nadčasový posun a kdo jiný než hasiči by to měli vyzkoušet a osahat si možnosti.... 

   

A teď k samotnému vozu. Naše první otázka byla. "Kolik to ujede? Jak dlouho je schopno to být v provozu pro hašení?" 100l nádrž na naftu a 3 litrový motor, který se sám zapne při 20% baterie a plně ji dobije za pouhých 20 minut, tomu dává pro testování jasnou odpověď. Vlastně neomezeně. Asi největší zkušenost je v tuto chvíli u berlínských hasičů, kam putoval jeden z prvních sériově vyrobených vozidel RT, jsou schopni uskutečnit až 95 % výjezdů čistě na bateriový provoz a za rok spotřebují pouze 20-30 litrů nafty. Ač se tomu všichni bráníme, tato technologie poskytuje mnoho výhod a vymožeností. Mělo by se k tomu jako k technologii přistupovat. Většinu hasičů i nás dnes v mnohém uchvátil i nadchl a rozhodně si zaslouží další testování, nicméně udělejte si názor sami. Video z předváděčky je sice delší, ale snažili jsme se případně doptat na vše co nás napadlo a poskytuje tak trošku jiný nadhled. Budeme rádi za seriózní názory pod video nebo na sociální sítě... 

V produktové řadě RT nebyl spalovací motor nahrazen pouze elektrickým. Rosenbauer přišel se zcela novou koncepcí pohonu, která přináší daleko větší možnosti hasičským vozidlům.

Vysoký točivý moment od samotného začátku:

Dva elektromotory o celkovém výkonu 360 kW (490 k) zajišťují vozu nebývalou dynamiku. To umožňuje rychlou akceleraci, zejména v
hustém městském provozu. Akceleraci jsme si mohli vyzkoušet na vlastní kůži a můžeme potvrdit, že vozidlo je přes svoji váhu opravdu svižné, na druhou stranu dokáže velice rychle zastavit a neskutečně manévrovat. Tomu pomáhá nízké těžiště a rovnoměrné rozložení zatížení náprav. Zavěšení kol vyvinuté  společností Rosenbauer umožňuje výrazně větší úhel natočení volantu - a to i při stálém pohonu všech kol. Poloměr otáčení RT je výrazně menší než u běžných vozidel stejné velikosti. Díky řízení všech kol se výrazně zvyšuje manévrovací schopnost. 

Navzdory své prostornosti je RT široký pouze 2,35 m. Na přání lze RT nakonfigurovat s přepínatelným řízením zadní nápravy. Tím se ještě více zmenší poloměr otáčení a optimalizuje manévrovatelnost díky tzv. krabímu řízení.

 Rychle na místo události, ale s maximálním bezpečím posádky. 

Auto poskytuje pro řidiče veliké množství asistenčních systémů, které pomáhají předcházet nehodám. Ve městech jistě oceníte elektronická zpětná zrcátka s výrazně zvětšeným zorným polem, která eliminují mrtvý úhel. Zadní kamera s velikým rozlišením. Je zde zakomponováno i automatické rozpoznávání objektů, které zabraňuje srážkám s osobami a předměty při manévrování a v těsných situacích. Pokud by přece jen k něčemu došlo nový typ kabiny pro posádku zajišťuje vysokou úroveň pasivního bezpeční v případě nehody, tak přece jen osádková část je přesně nad nápravou...

Kabina a samotné ovládání je opravdu nadčasové a poskytuje možnosti ovládat opravdu vše z jednoho místa s obrovskou výhodou pro komunikaci s posádkou. Kabina posádky totiž není prostorově oddělena od kabiny řidiče. Další výhodou je možnost otočných sedadel řidiče i velitele a obě funkce zajišťují oválné uspořádání sedadel pro lepší komunikaci. Integrované vysoce výkonné LED pásky se silnou svítivostí a variabilitou zajišťují osvětlení provozního prostředí bez stínů v mnoha případech mohou plně nahradit světelný stožár.

 Jednoduché ovládání čerpadel: 

RT nabízí několik možností konfigurace, zejména pokud jde o hasicí techniku, takže každé vozidlo jde individuálně přizpůsobit podle provozního prostředí. Objem nádrže se pohybuje od 1000l do 4000l, objem nádrží na pěnu pak od 50l do 400l. Strojník má možnost všechny systémy včetně čerpadel ovládat z panelu kabiny. Na druhou stranu na zadní straně vozu byl panel vyměněn za opravdu jednoduché tlačítkové ovládání. Zde dáváme určitě  palec nahoru za jednoduchost i za rozdělení vodního vedení, které se ovládá na pravé straně. Na levé pak ovládání systému pěny, směrového výstražného systému a světel. 

Nabušený technologií:

RT je středem vlastního komunikačního systému. Ten zahrnuje autonomní síť Wi-Fi, trvale spojenou s operačním řídícím střediskem a datovým centrem EMEREC, a dokonce i integraci dronů pro analýzu incidentu na základě leteckých snímků, to jsme bohužel možnost testovat neměli.

Specifikace základu:

Rozměry a hmotnost:

D x Š x V (přibližně) 7 600 x 2 350 x 2 900 mm
Přípustná celková hmotnost 18 000 kg

Podvozek:
' Typ: Rosenbauer RT 4x4 Advanced
' Nezávislé zavěšení
' Odpružení: pneumatické
' Podvozek s volitelnými jízdními úrovněmi (světlá výška: 175-250-350-470 mm) pro pohodlný vstup a ergonomické vyjmutí oproti vynikající terénní schopnosti
' Rozvor: 4 100 mm
' Přepínatelné řízení zadní nápravy (poloměr otáčení od stěny ke stěně cca 13,5 m)


▪ Systém pohonu:
' BEV - bateriové elektrické vozidlo
' Pokročilé hnací ústrojí Vysokonapěťová baterie (2x 66 kWh, 650 V) E-motor: 2x 180 kW (špičkový), 2x 130 kW
(průběžný) Systém zálohování energie: Dieselový motor (225 kW)


▪ Kabina s posádkou:
' Plně integrovaný kokpit pro posádku
' Posádka: až 1 + 8 (2 vpředu / 4 po stranách / 3 vzadu)
' Držák 4 x BA (boční)
' 5 x 3bodový bezpečnostní pás (vpředu a vzadu) a ' 4 x 4bodový bezpečnostní pás (boční)

Karoserie vozidla jako integrální konstrukce vozidla:
' Hliníková konstrukce ze samonosných, šroubovaných a nýtovaných hliníkových plechů a profilů a robustní plastové opláštění (bez laminátu).
' Hliníkové rolety pro prostory s vybavením 1-7, samostatně elektricky ovládané
' Systém držáků COMFORT pro optimální vyjmutí a bezpečné upevnění zařízení


▪ Řídicí systém:
' Systém LCS (Logic Control System) založený na technologii CAN-bus
' Intuitivní ovládání prostřednictvím 17" displeje v kabině posádky


▪ Hasicí systém:
' Rosenbauer NH35 - Kombinované čerpadlo, tozn NT/VT
' Čerpadlo poháněné generátorem (elektrickým) nebo záložním energetickým systémem
' Obslužný panel čerpadla na zadní straně
' Centrální přívod vody
' Objem nádrže na vodu: 2 000 l (možnost až 4 000 l)  
Nádrž na vodu s volným plněním nádrže

▪ Výstražná zařízení:
' Nouzová světla LED vpředu a vzadu, integrovaná  do konstrukce střechy vozidla
' Přídavné nouzové výstražné pruhy LED na bocích, integrované do střešních galeriových profilů
' Přídavná nouzová světla LED v přední části vozidla
' Akustický výstražný systém Martin air-horn

▪ Další funkce:
' Centrální zamykání kabin a místností s vybavením 
' Integrovaný zdroj napájení pro externí zařízení (230V / 400V - max. 18 kW) v místnosti s vybavením 4
' Zpětná zrcátka byla nahrazena elektrickými 
' Zadní kamera
' Ptačí perspektiva
' Asistent otáčení
' LED dopravní lišta
' LED indikátor hladiny vody a pěny v nádrži


▪ Digitální řešení:
' RDS Connected Fleet (telematický systém)


▪ Držáky a součásti karoserie:
' Akční věž v kabině
' Hygienická stěna v místnosti s vybavením 4
' Elektrické zařízení pro spouštění žebříků
' Střešní box
' Držáky pro 1 mobilní hadicový naviják, montáž vzadu


▪ Vybavení:
' Na základě zatížení podle normy DIN

Kompletní informace si můžete přečíst v příloze 

Soubory ke stažení

Zpět

Další zprávy: technika, Celá ČR