IZS má nového pomocníka k určování přesné polohy
V loňském roce odbavili operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2 300 000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1 900 000 volání a na lince 158 asi 1 600 000 tísňových volání.
Na druhém konci telefonní linky je zpravidla člověk, který potřebuje pomoc, ať už hasičů, policie, záchranné služby nebo všech složek IZS. Takový člověk je buď sám v tísni, nebo je svědkem mimořádné události. Každopádně ať tak či tak, je vždy ve stresu. Přestože operátoři na tísňových linkách jsou na tyto situace dobře proškoleni a umí s takovým člověkem komunikovat, shodují se na tom, že klíčovou informací pro ně je, kde se daná událost stala, tedy, co nejpřesnější místo události. A to je přesně to, co mnozí lidé, kteří se v takové stresové situaci ocitnou, neumí či nemohou sdělit. Přitom přesná poloha je pro co nejrychlejší dojezd složek IZS na místo zcela klíčová.
Služba Advanced Mobile Location (AML) byla v České republice spuštěna během Evropského dne linky 112. tedy 11. února 2020, pro zařízení s operačním systémem Android, a bude nabíhat postupně několik týdnů. Pilotní provoz bude probíhat nejdřív na území hl.m. Prahy a postupně se rozšíří do celé České republiky a samozřejmě se zprovozní i na operačních systémech iOS. V praxi to bude vypadat tak, že pokud vytočíte jedno z tísňových čísel (112, 150, 155, 158), vyšle váš chytrý telefon operátorovi nejpozději do 25 sekund automaticky zprávu s vaší přesnou
polohou. Tato vaše poloha se operátorovi automaticky zobrazí na monitoru v mapě.
Tato doplňková služba se spustí ve všech „chytrých telefonech“ s operačním systémem Android a iOS automaticky. Není tedy potřeba instalovat jakoukoli aplikaci, povolovat polohové služby nebo přenastavovat telefon. Služba je bezplatná.
K určení přesné polohy bude mobilní telefon využívat pokrytí satelity, mobilními sítěmi nebo wi-fi sítěmi. Na základě těchto dat pak bude schopen určit polohu s přesností přibližně na desítky metrů.