Geometrie? Zapomeňte na trojúhelníky, jde o podvozek!
Postavení a vzájemné poloze kol, náprav a karoserie souhrnně říkáme geometrie podvozku.
Jde o klíčovou věc v rámci chování a řízení vozu. Jízda se špatně nastavenou geometrií vede nejen k rychlejšímu opotřebení pneumatik a dílů podvozku, ale také k vyššímu riziku nehody.
Typickým znakem špatné geometrie jsou například nerovnoměrně opotřebené pneumatiky na krajích běhounu – část pneumatiky, která se stýká s vozovkou.
To je důsledkem nesprávného nastavení sbíhavostí. Ta se posuzuje při pohledu na auto shora. Pokud jsou přední kola do podoby A = sbíhavost, naopak do V = rozbíhavost.
Při sbíhavosti je vozidlo nedotáčivé a pneumatika se více sjíždí na vnější straně. Pokud vaše auto “trpí” rozbíhavostí, vozidlo se přetáčí a pneumatiky se více sjíždějí z vnitřní strany.
Dalším z parametrů, které je potřeba nastavit, je odklon kol – při pohledu zepředu nebo zezadu rozlišujeme, zda mají kola příklon (podobu do A) nebo odklon (do V).
Správné nastavení odklonu je důležité zejména pro co největší styčnou plochu pneumatiky s povrchem silnice při různých stylech jízdy.
Zapomenout nesmíme také na nastavení záklonu rejdového čepu. Ten zajišťuje schopnost automatického centrování řízení (vrací kola do přímého směru jízdy) a tlumí vibrace v řízení. Zmenšený záklon kola má za následek nejisté řízení – vozidlo „plave“ na silnici a kola nemají tendenci vracet se do přímého směru. Zvětšený záklon stabilizuje jízdu rovně, ale zvětšuje síly potřebné k zatáčení.
Toto jsou základní prvky geometrie náprav všech vozů. Pozor, ne všechna vozidla mají seřiditelné všechny tyto prvky. Většinou zadní nápravy vozidel s předním pohonem kol nemají "štelování" žádné nebo pouze jednoho prvku.
Geometrie vozidla by se měla kontrolovat pokud:
- sledujete nerovnoměrné opotřebení pneumatik
- provádíte výměnu některého dílu podvozku
- vozidlo táhne na stranu při ustálené jízdě, akceleraci nebo brzdění
- při jízdě v přímém směru máte natočený volant
- jste si vědomi možnosti poškození podvozku (např. projedete výtluk ve vozovce, najedete na obrubník, ...)
Obecně doporučujeme nechat si geometrii zkontrolovat alespoň jednou ročně. Vynaložené náklady se vám vrátí v podobě nižšího opotřebí pneumatik i podvozkových dílů. Navíc tím zvýšíte bezpečnost svého vozu.
Zatímco běžné pneuservisy často umožňují seřízení geometrie jen přední nápravy, naše pobočky Mojepneu v Opavě a Praze si hravě poradí se seřízením také zadní nápravy. To je důležité především pro vozy se zadním náhonem a 4x4 (např. BMW, Mercedes, Audi a další).
U těchto vozů totiž dochází k vyššímu opotřebení zadních pneumatik než u aut s náhonem pouze na přední kola. Správné seřízení geometrie zadní nápravy je tak zcela zásadním faktorem v životnosti pneumatik a ovladatelnosti vozu.
Máte podezření, že vaše geometrie není nastavená správně? Rezervujte si termín a nechte svůj vůz prověřit odborníky.
Zdroj: Mojepneu.cz